معرفی کنفرانس

مقدمه

نقش خدمات در جامعه امروزی اهمیت به سزایی یافته است و خصوصیاتی نظیر نامحسوس بودن، تفکیک ناپذیری، تغییرناپذیری و فناناپذیری؛ آن را محدود به مرزی خاص نمی­نماید. خدمات با دامنه بدون مرزش به عنوان یک ضرورت در زندگی روزمره و تجاری مطرح گردیده است. دیگر نمی­توان مشاغل خدماتی را فقط محدود به صنایع خدماتی نظیر هتل­داری، هواپیمایی، بانکداری، حمل و نقل، آموزش و غیره دانست؛ ردپای آن در تمامی صنایع و گروه­ها بوضوح به چشم می­آید؛ که خود حاکی از ماهیت فراگیر آن می­باشد. تنوع و گستردگي بخش خدمات، از جمله خدمات فردي و اجتماعي، خدمات حرفه اي و تخصصي، خدمات تجاري و بازرگاني و خدمات عمومي و دولتي به نقش و اهميت مديريت خدمات افزوده است . لذا رفاه فردي و اجتماعي در حال و آينده به كميت و كيفيت توسعه يافتگي بخش خدمات بستگي دارد . بررسي آمارهاي كلان نشان مي دهد كه سهم بخش خدمات رو به افزايش است. در اتحاديه اروپا سهم بخش خدمات از ۴۷ درصد به ۷۴ درصد و در امريكا از ۵۷ درصد به ۵/۷۸ درصد افزايش يافته است و اين سير صعودي ادامه دارد .

در كشور ما هم به تازگي صحبت از مديريت خدمات به شكلي جدي مطرح شده است. مطالعه آمار و ارقام و برنامه‌هاي اخير توسعه كشور و بويژه برنامه‌هاي توسعه نشان مي‌دهد كه دولتمردان نيز به ضرورت توجه بيش از پيش به اين بخش از اقتصاد آگاهي يافته و در جهت توسعه آن، اين مفهوم را در دل برنامه هاي توسعه كشور جاي داده‌اند. مشخصات چشم انداز تعريف شده براي كشور در سال ۱۴۰۴، ما را به توجه روزافزون به نقش خدمات در اقتصاد ايران رهنمون مي‌سازد. براي افزايش ضريب موفقيت در تحقق چشم انداز، بايد توجه بيشتري به توسعه زيرساخت‌ها اعم از فناوري اطلاعات و ارتباطات، حمل و نقل، آموزش، بهداشت و غیره و در يك كلام مديريت بخش خدمات در كشور مبذول داشت . از طرفی دیگر، نگاه تخصصی به اموری نظیر افزایش توان رقابت­پذیری بنگاه­های خدماتی، ضرورت توجه به برنامه­ریزی­های راهبردی و تخصصی را در راستای رسیدن به هدف نهایی هر بنگاه دولتی و غیردولتی که همانا رضایت مشتری و حفظ کرامت انسانی می­باشد؛ بیش از پیش برجسته ساخته است. ضرورتی که ناشی از ضعف بنگاه­های خدماتی در رسیدن به اهداف بلندمدت و نارضایتی مشتریان و از فقدان برنامه­های بازاریابی، فقدان مدل­های نوین کسب و کار در این بخش، عدم بکارگیری صحیح فناوری در در این بخش اقتصادی کشور می­باشد.

از اين‌رو برآنيم تا در قالب اين هم‌انديشي و با بهره‌گيري از توان و ظرفيت‌هاي علمي و اجرايي كشور‏، به بررسي ابعاد گوناگون خدمات در بستر فرهنگ و اخلاق محوری به شناسايي چالش‌ها و ارائه راهكارهاي آنها بپردازيم. در اين مسير از تمام اساتيد، مديران، كارشناسان و پژوهشگران اين حوزه دعوت به مشاركت و همراهي مي‌گردد تا با مشاركت خود در اين رويداد علمي، ما را در اين مهم ياري رسانند.

 اهداف کنفرانس

1   مبادله آخرين دستاوردهاي پژوهشي در حوزه‌هاي مختلف مديريت خدمات

1   آشنايي با مشكلات مديريتي بخش خدمات

1   ايجاد ارتباط بين پژوهشگران و مديران و كارشناسان فعال در بخش خدمات

1   آموزش مخاطبان در حوزه‌هاي مختلف مديريت خدمات

1   ايجاد همفكري و ارائه راهكارهايي به سياستگذاران براي توسعه بخش خدمات در كشور (در قالب راهكارهاي سياستي بخش خدمات كشور)

محورهای اصلی کنفرانس

1   خدمات در بخش عمومی، دولتی، توریسم، هتل­داری، بهداشتی درمانی و غیره

1   اقتصاد خدمات

1   مديريت خدمات

1   بازاریابی خدمات و رضایت مشتریان

1   مدیریت استراتژیک خدمات و مدل های نوین کسب و کار خدمات

1   فرهنگ و خدمت

1   کاربرد فناوری های نوین در بخش خدمات

1   آثار خدمات در اقتصاد و جامعه

1تجربه ­های موفق و راهکارهای بهبود خدمات در ایران (مطالعه موردی و تجارب شرکت­های خدماتی)

زمان و محل برگزاری کنفرانس

1   ۷ و ۸ بهمن ماه ۱۳۹۳ (روزهاي سه شنبه و چهارشنبه )

1   دانشکده مدیریت دانشگاه تهران (ساختمان الغدير)